Община Пловдив се подготвя за въвеждане на нови начини за закупуване на електронните билети и карти. Три различни фирми ще оборудват експериментално три автобуса, за да се види коя е най-подходяща за условията на градския транспорт, коя е най-надеждна и в същото време най-лесна и удобна за гражданите. Това съобщи заместник-кметът Тодор Чонов на пресконференция, която се проведе в общинското предприятие „Организация и контрол по транспорта“.
Той заяви, че за модернизацията са заложени средства в общинския бюджет в размер на 600 000 лева, като в момента се провежда проучване, чиито резултати ще определят техническата спецификация при провеждането на бъдещата обществена поръчка. Трите фирми имат вече опит и са въвели подобни системи в други български градове, дори извън страната.
Заместник-кметът Тодор Чонов припомни, че новите технологии, които се очаква да бъдат въведени до края на годината, са модерни начини на заплащане чрез мобилно приложение или банкови карти. Хората, които няма да имат такава възможност, ще могат да купуват билет от шофьорите на автобусите. Предвижда се да бъдат поставени и датчици, които да броят пътниците, като по този начин ОП „ОКТ“ ще има реални данни за пътникопотока. От тях ще се види дали трябва да бъде променена и общинската транспортна схема в съответствие с нуждите на хората без да има дублиране на линии и с оглед на новите квартали, които се появиха в последните години.
По думите на Тодор Чонов има няколко варианта за реализиране на тези намерения на Община Пловдив – оборудването да бъде закупено и да бъде собственост на общината или то да бъде под наем, като се заплаща услугата.
„Със сигурност ще разработим проект, с който да кандидатстваме за финансиране с европейски средства, тъй като програмите са насочени към модернизация на транспорта в европейските градове, зелени системи и въвеждане на smart сити“, коментира още Тодор Чонов.
Заместник-кметът посочи още, че за да защити интересите на гражданите Община Пловдив е изтеглила банковата гаранция в размер на 489 000 лева и е завела съдебен иск срещу испанската фирма „Индра“ за пропуски по изпълнение на договора и претърпени вреди в размер на 1,5 млн. лева. 1 милион лева са за неустойка за забава и 500 000 – гаранция за неизпълнение на условия по договора. Има вероятност да бъдат прибавени и допълнителни претенции на администрацията – че не са подадени документи в Българския институт по метрология за сертифициране по електронно-билетната система.
„Това доведе до това, че НАП и Института по метрология официално ни предупредиха, че системата не е сертифицирана по Наредба N 18. Ето защо изключваме някои места на продажба – монетните апарати в автобусите и тези на спирките“, съобщи още Тодор Чонов.
Той припомни, че въпреки желанието на Община Пловдив да премине изцяло на безкондукторно закупуване на билети и карти през лятото, системата не е издържала на натоварването.
„Каквото можем да използваме от оборудването на фирма „Индра“ в автобусите, ще бъде използвано, както таблата по спирките. Проектът за модернизация на градския транспорт включва електронно-билетната система, Център за управление на трафика и велоалеите“, допълни заместник-кметът Тодор Чонов.
Той съобщи, че във връзка с COVID кризата и струпването на моменти на хора в автобусите въпреки допълнителните коли, които се пускат, транспортните машини ще бъдат напръскани със специален нанопрепарат, с който бяха третирани 400 спирки в града. Тази технология е с продължително действие и няма нужда автобусите да бъдат ежедневно дезинфекцирани, както досега. Така всички повърхности на около 250 автобуси ще бъдат обработени за по-голяма и дълготрайна безопасност.
3,736 total views, 2 views today