Начало Актуално Национални есенни изложби Пловдив ’2015

Национални есенни изложби Пловдив ’2015

 

11729000_899790976722977_2114526395104721766_o

Официално откриване на 01.09.2015 г. /вторник/ от 18:00 ч. в Балабанова къща в ОИ „Старинен Пловдив“.

Ан пасан

Историята на шахматната игра (впрочем подобно на историята на изкуството) настоява на своята древност, държи да разгръща митичния разказ на своето пораждане в посока на незапомнените времена. В същото време системата от правила и заложените в тях фигури и идеи имат твърде скъсен исторически ход. Правилата и принципите на съвременния шах се пораждат едва някъде на прага на Новото време и изразяват динамиката на този праг, комуникативната и изобщо медийната структура на Новото, триумфа на абстрактното и относителното, на мисленето в апории и на виртуалните алтернативи – все процеси, които определят и началата в историята на изкуството.

Понятието за преминаване през бито поле en passant, свързано с възможността за взимане на преминаващата фигура (на пешка от пешка) именно в полето на преминаване и то само и единствено в следващия ход, материализира абстракциите на пътя, посоката, целта и в същото време ги отвежда към една друга реалност. Реалност, която независимо от отчетливите си измерения мисли за неща като сянката на другия. Нещо повече – въвлича в игра не само сянката на преминаващия, но и сянката на самото преминаване.

В историческа перспектива ан пасан е неслучайно едно от най-новите правила на шахматната игра: то носи следите от взаимното обостряне и усилен трансфер, в които се осъществява всяко (съвременно) общуване, едва уловимите следи от състоянието на изключение, от придобиването на особена тежест на мига, от доминирането на движението над статичността, на ситуацията над статуквото, на процеса над целта, на метаморфозата над фосила. Всичко това налага една нова сила на погледа с възможностите му да материализира виртуални (потенциални) полета на активност, да развива възприятията на едно изкуство на преминаването.

Това изкуство на преминаването създава пластове на обща сетивна нагласа между шахмата и визуалните образи. Както съвременните създатели на образи, така и техните възприематели разполагат творческата комуникация в неустойчивото, но необятно царство, наречено Мимоходом – територия на нефиксираното, на проблясващото и губещото се, на редуването между сепване и потапяне в монотонност, на оттеглилото се от еднопосочни каузални зависимости внушение. Така създаването и разбирането на изкуството се развива между на предварителните артикулации и нишките на спомнянето, а играта започва там, където А и Б се срещат не за да решат кой ще притисне другия до стената и ще го победи, а за да се създаде (в игровото преминаване) нещо трето, по-голямо и от А, и от Б.

I. Създадено в преминаването

Ан пасан е концепция за това как художественото произведение е замислено и изпълнено във взаимодействието между обект и субект; за това как произведението се случва в крехката и мимолетна територия на преминаването и трае в неговите граници; за това как то се явява непосредствен продукт на погледа и ситуацията, на безкрайната игра на предварителни рецептивни артикулации и фиксирани в мига конкретизации. Ан пасан е не само начинът да се мисли потенциално възможното като реално присъстващо и налично, но и да се надграждат неговите бъдещи възможни проекции и рефлексии, да се проследи в миниатюра неговият разказ. По такъв начин индивидуалността на наблюдаващия (субекта) преодолява своята единичност и разтваря своите контури в потока на една преминаваща обектна множественост – аз-ът колонизира пространството и се транспонира, придобива фигурата и оптиката на другия в тъканта на преминаващите визуални образи.

II. След съзерцанието

Случващото се мимоходом в сетивността на възприемателя снема съзерцанието като класическа школа за алтернативно поведение на модерния човек. Разхождащият се човек трасира с преминаванията си класическата модерност от декадентски (съзерцателен) тип в образа на дилетанта – странстващият с цел самоусъвършенстване, едновременно обект и субект на изкуството, крачещо художествено произведение, автор и артист на собствения си живот. Най-новото време динамизира допълнително модела, създаден от артистичния потенциал на този тип, като изключва естетическата доминанта. В концепцията ан пасан единичността на някогашната контемплация се разпада и множество възможни съзерцателности пулсират в различни посоки, освободени от апелите на естетическото, и напускат някогашния дух на мястото в желанието си да заемат и наситят преминаващите полета, да създават преносими, комуникативно активни пространства на погледа.

III. Авангард отвъд авангарда

Ан пасан е и матрица на възприемане, която поставя въпроса за съдбата на авангарда. Когато след дълга походна отсечка един армейски авангард се е откъснал твърде напред, той лесно бива обграден по фланговете и/или унищожен (усвоен) от противниците. Така преминалите твърде напред части престават да бъдат авангард, докато техните противници са захранени с прерогативите на авангардното.

Така на междинните (общи) погранични полоси внезапно възникват светове. Макар да съществуват само в имагинерния сблъсък на идеите, линиите и намеренията, в абстрактната относителност на преминаването, на сплитането на траектории и контури, в комбинаторната, а не в естетическата пълнота, тези светове все пак настояват по свой начин на красивото. Красотата ан пасан се състои в това, че човекът винаги ще мечтае да бъде едновременно тук и някъде другаде, едновременно сам и с всички останали, да потегля, въпреки че знае, че никога няма да е в състояние да напусне себе си (окончателно).

Национални есенни изложби, Пловдив 2015

/01.09 – 30.09.2015 г./

Балабанова къща

Ирина Георгиева, рисунка – сводеста зала

Кирил Чолаков, рисунка и пластика – дълбока зала

Трепка Петкова, живопис – двор

Къща Хиндлиян

Йоханнес Артинян и Илко Николчев, скулптура – двор

Искра Благоева, живопис – мааза

Камен Старчев, графика – веранда

Къща Мексиканско изкуство

Миглена Йончева- Николова, живопис – зала

Саркис Нерсесян, скулптура – двор

jwHyZ0xwdzn9Ili6bxHkKSizinywtlqfRYT9wmxOhuc,03zPsYTp5vpYtE3GhW0T-LrLdyGWWkannZBPDHcaBWo,f1kj5BBfJOQDP0Ii4PNWzJrC42BV6Y4zA8JzbpK7FgQ,0fotC2cT2Q7puCblJ6F75m1RkmgsnIjWF0lCOJ9veA0,L39wSd5o_i_wBX3d6UD0amsICyQWiTEm0OqlkF6VlYg,q891qKLrBNrUQ

7,776 total views, no views today