Начало Събития Градската галерия представя съвременно изкуство от Израел с изложбата на Дорит Фелдман

Градската галерия представя съвременно изкуство от Израел с изложбата на Дорит Фелдман

Градската галерия представя съвременно изкуство от Израел с изложбата на Дорит Фелдман

На 4 май 2017г. от 18.00 часа в Залите за временни експозиции на Градска художествена галерия – Пловдив (ул. „Княз Александър I“№15) се открива изложбата на известната съвременна художничка от Израел Дорит Фелдман. Артистката представя поредица от 15 творби, част от които са свързани с конкретни места в България и са създадени специално за тази изложба със заглавие „Където текстът се превръща в образ (Геофилософия)“. Колекцията е обогатена и от видео инсталация, наречена „Думите на земята“.

Понятието „геофилософия“, което съчетава в себе си територията като географско място и нейното осмисляне, е въведено през 90-те години на миналия век от френските философи Жил Дельоз и Феликс Гатари.

Според кураторката Шърли Мешулам, изложбата представя „рефлективно-концептуални основи“, съчетание на образи, текстове, исторически документи, древни карти и идеи, заимствани от дисциплини като теология, философия, археология, поезия, а също така и съвременни идеи, взети от модерни научни изследвания.

Като концептуален артист Дорит Фелдман подчертава: „В тази поредица от фотографии представям обърнатото огледално изображение като процес. Вдъхновена от философски текстове, чрез творчески диалог със съвременни поети и писатели, създавам фотографски творби, в които „повърхността“ и уловените образи са в хармония с морфологията на израелския пейзаж и други древни места, същевременно визирайки археорогическата стратификация на историческите пластове. Фотографските композиции създават визуален разказ, едновременно конкретен и метафоричен. Много от изобразените географски обекти представят подредени геометрични пространства, които наподобяват текст, написан на земята. Така например, творбата „Геофилософия – където текстът се превръща в образ“ акцентира върху непрекъснатите линии около хребетите, наподобяващи редове от знаци, породени от земята – като доказателство за територията във времето.“

Изложбата се посвещава на Деня на независимостта на Израел.

България, Пловдив, ул. “Съборна” № 14а, тел.: 032 63 53 22, e-mail: [email protected]; www.galleryplovdiv.com

14a, Suborna Str., Plovdiv, Bulgaria, tel.: 032 63 53 22, e-mail: [email protected]; www.galleryplovdiv.com

ПЛОВДИВ – ЕВРОПЕЙСКА СТОЛИЦА НА КУЛТУРАТА 2019

PLOVDIV – EUROPEAN CAPITAL OF CULTURE 2019

Изложба фотография на Дорит Фелдман: „Където текстът се превръща в образ (Геофилософия)“ 

Куратор: Шърли Мешулам 

Продуцент: Йосиф Бен – Басат

Изложбата „Където текстът се превръща в образ [Геофилософия]“ на известната съвременна израелска художничка Дорит Фелдман представя поредица от 15 творби (включително нови, свързани с конкретни места в България), а също така и една видео инсталация – „Думите на земята“. Всички те са създадени през последните няколко години, като четирите нови фотографии са от 2017 г.

Творбите са свързани с т.нар. „геофилософия“ (заглавието на самостоятелната изложба на Дорит Фелдман, представена през 2015-2016 г. в Музея на Израел в Йерусалим). Понятието „геофилософия“, което съчетава в себе си територията като географско място и нейното осмисляне, е въведено през 90-те години на миналия век от френските философи Жил Дельоз и Феликс Гатари в книгата им „Що е философия?“.

Изложбата представя „рефлективно-концептуални основи“, съчетание на образи, текстове, исторически документи, древни карти и идеи, взети от дисциплини като теология, философия, археология, поезия, а също така и съвременни идеи, взети от модерни научни изследвания.

Фелдман се занимава с връзките между история и пейзаж, като създава философски, концептуални и метафорични гледни точки по един уникален и адекватен начин. Например, фотографията „ФилаДелфийският пъп“ от 2015 г. се основава на философския въпрос: „В какъв смисъл, питаме, Гърция е философска територия или философска земя?“ Митологичният „пъп на света“ в Делфи е изобразен като „пъп“ в центъра на фотографията чрез центростремително спираловидно движение на шистови фрагменти, заснети в близост до мястото. Пъпът е източникът на сила и жизненост, които се предават от майката на плода, но също така той е изворът и люлката на класическото културно наследство.

Друга творба, „Огледалото на времето“ от 2015 г., изобразява портрет на авторката, заснет в историческия архив на Класическа Гърция в библиотеката в Милиес, и поетичен текст от писателя Йорам Мелцер, написан като диалог с образите и цитиран като част от фотографията. На фона на лазурносиньото Мъртво море „огледалото на времето“ се разтваря и отразява света като безспирно разлистване на исторически атлас.

Разказвателността на „автопортрета“, отскоро съчетана с темата за „мястото“ във фотографиите „Огледалото на времето“, „Отпечатъци – поглед към вътрешността“, „Потапяне в дълбините на сянката“ и „Психис акос – Изцеление на душата“, акцентира върху неспирния низ от образи и сюжети, които са обработени естетически във фотографиите и изплуват като сенки-импресии-отпечатъци-знаци-следи-производни-отражения в една композиция, формулирана като лаконичен символичен отпечатък.

В основата на творбите на Фелдман стои и „ризоматичната“ философия. Теорията за ризомата се води от принципа, че реалността е като коренова система или мрежа, изградена от поредици взаимосвързани обекти, които се пресичат във възли или плата. Разнообразието от комбинации създава още по-сложна мрежа, в която се извършват метаморфози. „Ризома е книгата, която свързва света, но също така и светът, който размножава книгата, разказваща за света. Тя е и инструментът, с който светът може да се преобрази в книга.“

Фелдман казва: „В тази поредица от фотографии представям обърнатото огледално изображение като процес. Вдъхновена от философски текстове, чрез творчески диалог със съвременни поети и писатели, създавам фотографски творби, в които „повърхността“ и уловените образи са в хармония с морфологията на израелския пейзаж и други древни места, същевременно визирайки археорогическата стратификация на историческите пластове. Фотографските композиции създават визуален разказ, едновременно конкретен и метафоричен. Много от изобразените географски обекти представят подредени геометрични пространства, които наподобяват текст, написан на земята. Така например, творбата „Геофилософия – където текстът се превръща в образ“ акцентира върху непрекъснатите линии около хребетите, наподобяващи редове от знаци, породени от земята – като доказателство за територията във времето.“

Дорит Фелдман несъмнено е концептуален артист, чиито творби носят преди всичко естетическо преживяване. Тя улавя уникалността на родината си Израел, но същевременно нейният артистичен поглед съответства на глобалните концептуални и визуални идеи.

6,767 total views, no views today