Начало Събития Звездна среща на 28 май в „Дни на музиката в Балабановата къща”

Звездна среща на 28 май в „Дни на музиката в Балабановата къща”

Bozhanov photoДвама прочути музиканти – цигуларят Светлин Русев (концертмайстор на Оркестъра на френското национално радио) и пианистът Евгени Божанов (лауреат от конкурсите „Кралица Елизабет“, „Ван Клайбърн“, „Шопен“, „Святослав Рихтер“ ) за първи път ще свирят заедно на концертния подиум именно в Международния фестивал „Дни на музиката в Балабановата къща”! Меломани от цялата страна пристигат в Пловдив за концерта на двамата изключителни изпълнители. Събитието е на 28 май от 19 ч. в Концертна зала – Пловдив, а билети се разпространяват в мрежата на Ивентим.бг, на касата на Концертна зала и в Билетен център пред Общината. Фестивалът се осъществява с подкрепата на Фондация „Америка за България“, Община Пловдив, Общински институт „Старинен Пловдив“, Министерство на културата.

Светлин Русев започва да учи цигулка на петгодишна възраст в русенското музикално училище „Проф. Веселин Стоянов”. През 1991 постъпва във Висшата национална консерватория за музика и балет в Париж, в класа на Жерар Пуле, Деви Ерли и Жан Жак Канторов, където през 1994 академичното жури му присъжда две първи награди – за цигулка и за камерна музика. Светлин Русев е носител на награди от авторитетни международни конкурси, като Индианаполис, Мелбърн и „Маргарита Лонг – Жак Тибо”. През 2001 е отличен с Голямата награда, Специалната награда на публиката и Специалната награда за най-добра интерпретация на концерт от Й. С. Бах на Първия международен конкурс в Сендай, Япония. През 2000, по време на изложбата „Мидем” в Кан, е определен за „класическо откровение” на aсоциацията „Адами”, а през 2001 е избран за спонсорство от Корпоративната фондация на Natexis-Banques Populaires. Удостоен е също с наградите „Музикант на годината” – 2006 на Българското национално радио и „Кристална лира” – 2006 на СБМТД.

Светлин Русев се изявява като солист на именити симфонични колективи – Националния оркестър на Франция, Филхармоничния оркестър на Френското национално радио, Сеулската филхармония, Филхармонията на Токио, Филхармонията на Сендай, Симфоничният оркестър на Индианаполис, Националния оркестър „Джордже Енеску“ – Букурещ, Оркестъра на Румънското национално радио, СО на БНР, Оркестър Ankara Presidential, Филхармонията на Йоханесбург и др. През 2005 Светлин Русев заема поста концертмайстор на Филхармоничния оркестър на Френското национално радио, като близо десетилетие е концертмайстор и на Филхармоничния оркестър на Сеул. От 2008 се занимава и с преподавателска дейност, като професор по цигулка в „Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse” в Париж. Светлин Русев свири на инструмент „Страдивариус” от 1710 г. („Camposelice“), предоставен му от Nippon Music Foundation.

Евгени Божанов е роден в Русе през 1984. Започва да свири на пиано на 6-годишна възраст. На 12 години прави своя дебют с Русенска филхармония. Между 1996 и 2010 учи в Германия и печели награди на редица престижни конкурси – „Кралица Елизабет”, „Ван Клайбърн”, „Фредерик Шопен”, „Жонес Мюзикал”, „Карл Бехщайн”, „Алесандро Казагранде”, „Святослав Рихтер”. Лауреатствата му отварят вратите към света, а всяка от появите му на сцената се превръща в триумф. Свири в залите на Берлинска филхармония, във виенската „Музикферайн”, лондонската „Роял Фестивал Хол”, в токийската „Сантори Хол”, в Стокхолм, Мюнхен, Фрайбург, Дюселдорф и много други.

Свиренето на Божанов предизвиква страстни, ентусиазирани реакции, както от страна на публиката, така и на критиката. „Не съм си представяла, че отново ще стана свидетел на подобно свирене на пиано от такова качество… Слушала съм на живо Липати, Хоровиц, Микеланджели – Божанов е от същата планета…” „Евгени Божанов е способен да извлече повече нюанси от един тон за едно музикално време, отколкото повечето пианисти успяват през целия си живот, като всичко изглежда толкова органично…” „Той пише Библията на звука.” Като финалист на XIII Международен клавирен конкурс „Ван Клайбърн” през 2009 Евгени Божанов е пианистът, за когото се говори най-много, заради „магнетичните му изпълнения с изключително богата, поетична интензивност и благородно чувство, …от началото до края той беше изумителен”, както написа в. „Star Telegragram“.

 

 

9,788 total views, no views today