Начало Пловдив днес Financial Times посочва Пловдив като водещ център за автомобилната индустрия в страната

Financial Times посочва Пловдив като водещ център за автомобилната индустрия в страната

zona rakovski - cast ot TIZ s logistikata na Kaufland, dvata zavoda na ABB i William Hughes

В специален обзор за България, вторият по големина град заема важно място с бума на инвестициите в автомобилната индустрия и машиностроенето и с развитието на Тракия икономическа зона. Пловдив е посочен като районът с най-голяма концентрация на компании произвеждащи автомобилни части. Тракия Икономическа зона е привлякла €1.2млрд. в инвестиции в зелено, от които около €500млн. са били пренасочени към производството на авточасти, според Пламен Панчев, председател на ТИЗ. Една от целите на града са в следващите години да привлече голям производител на автомобили и да продължи да развива високотехнологични индустрии.

https://www.ft.com/content/4da3ca06-9a07-11e6-8f9b-70e3cabccfae

Ето и пълната статия:

Индустрията с автомобилните части в България се разраства

Под това заглавие водещото финансово издание Financial Times озаглавява една от статиите си в специалния обзор за България „Investing in Bulgaria”

Броят на производителите на компоненти се е удвоил, но все още няма завод за асемблиране на краен продукт

Производството на автомобилни части се превърна в един от двигателите на националната продукция на България, но въпреки силния ръст на тази индустрия, правителството все още стои в очакване да дойде сериозен производител на автомобили от чужбина и да построи автомобилен завод за асемблиране на готов завършен продукт.

Близо 100 предприятия в сектора на авточастите са наели над 33 000 души персонал, произвеждайки компоненти за над 20 марки като Пежо, БМВ и Мерцедес, според  Автомобилния Клъстер България, организация с нестопанска цел, която представлява различни фирми в бранша.

Броят на производителите на авточасти се е удвоил от 2012г. , защото чуждестранните компании са привлечени от ниската данъчна среда в България, евтината работна ръка и стабилна валута – левът е фиксиран към еврото.

„ Автомобилното производство е един от секторите на приоритет на високите технологии за привличане на чуждестранни инвестиции тук“,  каза на FT Божидар Лукарски, министър на икономиката на България. „ Правната рамка дава административни и финансови стимули за привличане на инвеститори.“

Използвайки само 1 на сто от работната сила в България, през миналата година, производството на автомобилни части, генерира €1.55 млрд. в продажби, според  Автомобилния Клъстер България – над 3 на сто от брутния вътрешен продукт.

„Производителността на нашата автомобилна индустрия е четири пъти от средното за страната“, казва Любомир Станиславов, главен изпълнителен директор на Автомобилния Клъстер България (АКБ).

Въпреки че последните изследвания, проведени от АКБ във връзка с Colliers International и EY,както и консултантски компании и такива за недвижими имоти, показва че България е популярна локация за производителите на компоненти, то автомобилната индустрия все още изостава зад съседни страни като Румъния и Сърбия, например. Там автомобилния сектор генерира по-висок дял от БВП и по-големите производители на автомобили вече са създали заводи.

България имаше завод ,в който се асемблираха превозни средства за износ за марката China`s Great Wall Motors, но производството им спря през Януари.

Собственикът на фабриката, Литекс Моторс, обяви че линиите са били коригирани, за да се произвеждат нови модели. Въпреки това, завода не отвори отново в средата на 2016, както първоначално бе посочено.

Лошата инфраструктура също е препятствие, пред което са изправени всички производители. Някои от производителите на авточасти в България се намират в северозападния регион на страната, което е най-близо до Западна Европа и столицата София, но който регион също така е най-бедната област в ЕС. Инфраструктурата трябва да се подобри, ако повече инвестиции бъдат привлечени.

Има и друга концентрация на компании около Пловдив, вторият по големина град в България, откъм южната част на страната. Пловдив разполага с квалифицирани висшисти идващи от университетите и техническите училища, както и с индустриален център с инвестиционни стимули.

Пловдив Тракия икономическа зона е привлякла €1.2 млрд. в инвестиции в зелено, от които около €500 млн. са били пренасочени към производството на авточасти, според Пламен Панчев, председател на ТИЗ.

Базираната във Великобритания компания Уилям Хюз, която произвежда пружини и телени-форми за коли беше един от първите инвеститори в България за автомобилния сектор с изграждането на съоръжение близо до Пловдив през 2004. Други фирми последваха, като шведско-швейцарската AББ, базираната в САЩ Сенсата Технолоджис и Канадската Магна Пауъртрейн, чиито клиенти включват БМВ и Дженеръл Моторс.

„През последните 12 месеца само, 5 производителя на авточасти отвориха врати в ТИЗ“, каза зам.- кметът на Пловдив Стефан Стоянов.“Очакваме тази тенденция да продължи и скоро да посрещнем европейски производител на автомобили.“

През Април, Сенсата, които вече имаха завод с над 2000 души персонал в близост до Ботевград,  отвориха нов завод в ТИЗ, превръщайки България в своята трета най-голяма производствена база, след Мексико и Китай. „Пловдив е започнал да се превръща в производствен център на високите технологии и това трябва да бъде пример за останалата част от страната“, каза Томи Вер Елст, генерален мениджър за България на Сенсата Технолоджис, доставчик на сензори и контролери, предназначени за водещи автомобилни производители.

Последните ходове са привличане на повече инвеститори към производствения капацитет на България в автомобилната индустрия, но поне една българска компания е решила да се установи в чужбина.

Water Fuel Engineering, е компания базирана във Великобритания, която използва българско ноу-хау с цел развиване и доставяне на чисти технологии.

Компанията, която изброява българските и британските партньори на интернет страницата си, казва че нейният Водород 4.0 (HydroGen 4.0)  може да се използва на превозни средства, за да се намалят емисиите с 80 на сто процента.

Ангел Ненов, управляващ директор в WFE, казва че: „Решението да се преместим във Великобритания е неразделна част от нашите планове за растеж“, добавяйки: “Нашият успех във Великобритания сега генерира интерес и в Германия, Турция…. и в нашата родна България.

8,129 total views, no views today