Начало Пловдив днес Кметът Иван Тотев: Образованието има важно място за икономическия растеж

Кметът Иван Тотев: Образованието има важно място за икономическия растеж

sresta_obrazovanie2

Възможностите на професионалното обучение и бъдещите предизвикателства обсъдиха на среща министърът на образованието и науката проф. Николай Денков, кметът на Пловдив инж. Иван Тотев, заместник кметът Стефан Стоянов и представители на Регионалното управление на образованието, фирми от Тракия икономическа зона /ТИЗ/, професионални гимназии, висши учебни заведения, фондация „Бауерзакс“.

„Важно и съществено е мястото на образованието в икономическия растеж на региона“. Пред нас стоят предизвикателства, свързани със струпване на инвеститори, компании и увеличаване на работните места. Необходими са и мерки, насочени към подготовката на кадри“, каза кметът Иван Тотев. Той припомни, че до момента е подписан меморандум с общините в Тракия икономическа зона, миналата есен беше създаден и образователен борд.

„Винаги е хубавo да си там, където има успех и Пловдив е един такъв пример. Но успехите са и предизвикателство. Връзката между образованието и бизнеса е най-доброто решение, пример не само за България. Пловдив доказа, че работата на местния бизнес съвместно с общината води до развитие на региона. Голямата ни задача е да убедим децата за доброто им бъдеще в професионалното образование“, сподели министъра на образованието и науката проф. Николай Денков. Според него държавата може да помогне чрез кариерни центрове, а професионалното образование трябва да се развива успоредно с висшето образование.

В момента в министерството се подготвя кампанията за прием за учебната 2017-2018 година, като идеята е намаляване на студентите, които ще се субсидират, за сметка на повишаване качеството  и ориентиране към специалности с дефицит, уточни министър Денков.

По време на срещата бяха дадени и добрите примери с компания „Либхер“, КЦМ и други, които правят конкретни стъпки в средното образование, благодарение на които са „спасени“ от закриване цели паралелки, обзаведени са кабинети, подпомогнати са преподаватели, осигурени са стипендии за ученици, за които е осигурена и работа през лятната ваканция.

Според ректора на ПУ „Паисий Хилендарски“ проф. Запрян Козлуджов висшите училища не трябва да подготвят кадри за конкретно работно място, а да създадат знания, умения и компетенции, с които студентите да могат да отговорят на очакванията на своите работодатели.

„Средното професионално образование е едно от слабите звена. Корените на висшето образование са в средните училища и трябва да им се обърне по-специално внимание“, заяви на свой ред проф. Георги Михов, ректор на Техническия университет.

Засегнат беше и въпросът какво се случва с  децата, след като завършат. Стряскащ е фактът, че 50% от завършилите висше образование работят и са на позиция, която не изисква такава университетска степен. „Децата трябва да намерят своето място, а не да противопоставяме специалности“, заявиха участници в днешната среща. Според проф. Николай Денков пътят е преквалификация на хора, които не могат да си намерят работа и „учене през целия живот“.

6,029 total views, no views today