Начало Пловдив днес Стефан Стоянов: Пловдив направи фундаментални промени в образованието с програма „Монтесори“

Стефан Стоянов: Пловдив направи фундаментални промени в образованието с програма „Монтесори“

montesori_gramoti (14)

Над 1200 деца учат в „Монтесори“ групи или това са почти 10% от децата в детските градини. Над 100 са в детските ясли и училищата, а над 500 родители са включени в програмата с ясни модели за участие в образованието на децата им. Това заяви ресорният заместник-кмет Стефан Стоянов по време на среща за отчитане на резултатите и постиженията от програма „Монтесори“ за последните 4 години. „Това е една от най-фундаменталните реформи в образователната система“, допълни той по време на дискусията, в която се включиха директори, учители и родители от „Монтесори“ детски градини и училища. Те коментираха от своя гледна точка предизвикателствата в прехода от традиционните методи за обучение и възпитание към алтернативните.

„Учениците не просто научават урока и придобиват знания, но чрез метода „Монтесори“ те вече могат да ги прилагат на практика“, сподели своя опит директорът на СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ Таня Николова.

„Въпросите, които стоят пред нас, са свързани с промяна на съзнанието и подхода към децата. Да им повярваме, че може да са самостоятелни, като се обличат, сервират или режат с нож“, даде за пример Стефан Стоянов. „Когато им делегираме права, в 90% от случаите имаме успех, осланяйки се на много търпение и разбиране.

По време на днешната дискусия бяха връчени общо 25 удостоверения на педагози от Пловдив, които успешно са завършили курсове към НБУ за въвеждане на „Монтесори“ педагогиката в работата с деца 3-6 години и за работа с ученици в 1-4 клас. Специалистите от ДЯ „Палечка“ от район „Северен“ получиха своите сертификати за завършили курса за въвеждане на метода на Монтесори за деца в яслена възраст.
Община Пловдив е първата община, която въведе обучение по метода на Мария Монтесори в публични детски градини. След тригодишния период на изпълнение на програмата, методът е въведен в седем детски градини, 2 училища и 1 детска ясла. От началото на календарната 2020 г. предстои въвеждането му във втора ясла, като екипът е преминал специализирано обучение и предстои създаването на Монтесори среда в пространствата на групите.

Към настоящият момент общият брой на обхванатите деца е 1234 или:
- В детски градини, 39 групи или 1136 деца
- В училища – 3 паралелки или 58 деца
- В детски ясли – 2 групи или 40 деца

През 2018 г. в изпълнение на програмата за въвеждане на метода „Монтесори“ в общинските детски градини, Община Пловдив сключи договор с доц. д-р Елена Събева, ръководител катедра „Предучилищна педагогика ПУ „Паисий Хилендарски“ за извършване на проучване на аспектите на въздействие на метода „Монтесори“ върху участниците в предучилищното образование /деца, учители, родители/.
Основните изводи в доклада са:

- Методите на Монтесори повлияват позитивно върху всички участници в образователния процес – деца, учители и родители.
- Като алтернативен модел за предучилищно образование, преобразува цялостно образователната среда.
- Родителите са по – мотивирани и педагогически информирани партньори на общуване.
- Учителите са педагогически по-наблюдателни и креативни, работещи с индивидуалния темп на развитие на детето.
- Децата са искащи да знаят, да пробват и експериментират, щастливи, че могат да се справят сами.

5,680 total views, no views today