Начало Пловдив днес Тодор Чонов: Ще намалим цените на годишните транспортни карти за всички линии

Тодор Чонов: Ще намалим цените на годишните транспортни карти за всички линии

T.Chonov

  • Превозвачите трябва да пуснат по линиите автобуси с екологичен клас, както е предвидено по договор
  • Ще сложим и пос терминали в автобусите, за да може хората да плащат с дебитни и кредитни карти
  • Ще създадем експертна група със съветници от всички групи, които да направят финансов анализ на приходите и разходите в градския транспорт
  • Тодор Чонов е зам.-кмет на Пловдив с ресор „Транспорт“ от началото на новия мандат на местната власт. Преди години той беше директор на Областната дирекция на полицията.

Интервю на Ваня ДРАГАНОВА за plovdiv-press

– Платиха ли превозвачите неустойките, които общината си търси заради старите автобуси по линиите, г-н Чонов?

– Още не са изтекли сроковете те да внесат писмени възражения  по така наложената им неустойка за неизпълнение на договора. Но не става дума само за неустойката, те трябва да пуснат по линиите автобуси с екологичен клас, както е предвидено по договор. Иначе ще трябва да го прекратим.

 – Прекратяването на договора не е ли рисковано обаче? Превозвачите обслужват някои линии със стари автобуси, но в договора  е записано, че общината трябва да им плаща на километър пробег, а не да ги кара да събират приходите от билети, т. е. тя също не е изрядна страна и при един съдебен спор да не се окаже, че градската управа им дължи повече, отколкото има да взима?

 – Има риск, но всичко е въпрос на точни изчисления и сметки. Когато е подписан договорът, се е считало, че електронно-билетната система ще работи в пълната си функционалност и на фирмите ще се плаща на базата на изминатите километри. Към момента ние не можем да си позволим да плащаме по този начин, но амбицията ни е в първите месеци на следващата година да променим механизма на плащане и това да става по начина, предвиден в договора.

– Как ще стане това?  Електронната система на градския транспорт е очевиден провал.

– С екипа сме почти готови с плановете какво трябва да се надгради над системата, за да заработи тя нормално. Ще ползваме най-добрия опит  на София и други градове, включително и европейски. Ще ползваме всичко, което може да се ползва от съществуващото оборудване на испанската фирма „Индра Системас“, ще има и нови елементи.

– А какво е това, което може да се ползва?

– Таблата по спирките, които вече дават сравнително точно информация за пристигащите автобуси. Ще останат и таблата в самите автобуси, които информират за следващата спирка. Монетните автомати ще останат, но ще има и кондуктори, докато заработи електронното таксуване. Но ще сложим и пос терминали, за да може хората да плащат с дебитни и кредитни карти. Ще развиваме и продажбата на нашите транспортни карти, които са по проекта на „Индра“.

– Как възрастните хора, които са основна част от пътниците в градския транспорт, ще плащат с кредитни и дебитни карти?

– Ще променим транспортните карти, на тях ще има снимка, за да не се налага да се ходи до бюрата за продажба, и ще дадем възможност тези карти да се зареждат с пари на автоматите по спирките – те работят.

– Кога ще стане ясно какъв ще бъде размерът на иска срещу фирма „Индра“, казахте, че общината ще ги съди?  Отношението към тази фирма изглежда странно толерантно, има дори слухове, че тя е свързана с отговорни хора в Европейската народна партия. Защо никой не удря по масата и не казва: „Ще ги съдим до дупка!“, за този проект бяха дадени 20 млн. лв.?

 – Не зная какво е било отношението към „Индра“ в предишния мандат, но още на 15 януари т. г. ние започнахме преговори с ръководството на „Индра“ и към юни системата беше стабилизирана. Тогава пуснахме безкондукторно таксуване по всички линии, но имаше срив в софтуера, някои от устройствата излязоха от строя. След това софтуерът беше коригиран. Така че нашето отношение към „Индра“ в никакъв случай не е толерантно, напротив, ежедневно се изготвят констативни протоколи за всяка нередност. Така че иск срещу „Индра“ ще има, юридическият екип е готов със своето становище.

– Транспортният проект стигна и до прокуратурата.

– Още когато влязохме в общината, подадохме сигнал за един пожар в Центъра за управление на трафика. Така че тече разследване на Специализираната прокуратура, а Окръжна прокуратура – Пловдив, проверява евентуални данъчни престъпления на превозвачите. Предоставили сме на разследващите всички необходими документи.

– Верни ли са твърденията, че превозвачите са натрупали големи загуби в коронакризата, а губят по 40-50 стотитнки на километър и сега?

– Загубите в извънредното положение са безспорни. Иначе ще създадем експертна група със съветници от всички групи, които да направят финансов анализ на приходите и разходите в градския транспорт, като за база ще вземем 2019 г., защото 2020-а е напълно нетипична.

– Как си обяснявате факта, че превозвачите от години се оплакват, че са на загуба, а като се обяви обществена поръчка за линиите, винаги участват?

– Явно се печели от тази дейност, щом участват в конкурсите и купуват нови автобуси. Но когато въведем електронно-билетната система и започнем да им плащаме на километър пробег, доверието между нас ще бъде на друго ниво.

– А вярно ли е, че това ще увеличи значително разходите на общината в сравнение със сегашната система на плащане, при която превозвачите си събират постъпленията от продажба на билети?

– Да, така е, защото общинската транспортна схема е много раздута – има много линии, които се припокриват. Трябва да се направи актуализация на транспортната схема – линиите да отиват до новите квартали на града, но припокриващите се маршрути да бъдат променени и скъсени и така да се намали общият пробег на година. Иначе общината ще трябва да задели още 6-7 млн. лв. на година.

– А ще поскъпнат ли билетите и картите в Пловдив?

– Билетът за еднократно пътуване в Пловдив е най-евтин – 1 лв., в София е 1,60 лв., в Бургас – 1,50 лв. Обсъждаме въпроса с цените, но може би трябва малко да намалим цената на годишните карти за цялата мрежа. Сега тя е 520 лв., докато в София е 365 лв. Така че може би трябва малко да намалим цените, за да стимулираме хората да си ги купуват. Иначе цената на билета е въпрос на много изчисления.

2,682 total views, no views today