Начало Транспорт Тодор Чонов: 2,5 милиона автомобила влизат в Пловдив всеки месец

Тодор Чонов: 2,5 милиона автомобила влизат в Пловдив всеки месец

интервю на заместник-кмета Тодор Чонов за вестник „Марица“:

Експерти от Световната банка проучват как да превърнем градския транспорт в предпочитаното превозно средство

Искаме да премахнем кешово разплащане и изцяло да преминем към таксуване с карта – транспортна, дебитна, с SMS приложения

В София бяха монтирани същите монетни апарати чешко производство като нашите и поетапно ги свалят

Само за май през 11-те входа 2 568 325 превозни средства са влезли в града и 2 388 673 са излезли

_DSC9625

- Г-н Чонов, в последните месец-два електронните табели на спирките започнаха да дават много по-точна информация за автобусите на градския транспорт. Да не би в испанската фирма „Индра“ най-после да са се събудили от дългата сиеста?

- Радвахме се като малки деца, че успяхме да съживим почти на сто процента таблата на спирките и те вече дават коректна информация. Както е известно, електронната система не работи пълноценно от четири години. От първите дни на нашия мандат положихме изключително много усилия, за да подобрим системата, и това се постигна в резултат на ежедневните ни разговори с представителите на „Индра“ , включително чрез видеоконферентни контакти и по електронната поща. По наше настояване бяха подменени множество компоненти, сред които са и всички сим карти, а също така и някои софтуерни настройки. Техническият екип на „Индра“, съставен от български специалисти, постоянно работи с ОП „Организация и контрол на транспорта“. Затова системата бележи сериозна устойчивост.

- В голяма част от автобусите кондуктори и шофьори продължават да таксуват пътници, защото монетните автомати често не работят, а и малко хора ги използват. Каква е причината?

- Монетните апарати в автобусите, валидаторите, автоматите за закупуване на превозните документи на спирките не са функционирали от самото въвеждане на електронната система през 2016 г. Това е създало мнение, че устройствата са неудобни и е по-лесно да се купуват билети от кондукторите. Но имаме напредък. Ще ви дам само няколко примера. Според данните към края на миналата седмица от 281 монетни апарата в автобусите работят 226, от които само 25 не действат, а на останалите се отстраняват дефектите. Успяхме да активираме и голяма част от валидаторите. Според данните на 22 юли от 648 устройства работеха 640. Тази ситуация ще продължи до момента, в който изтече договорът с „Индра“ за гаранционна поддръжка и това ще ни развърже ръцете да предприемем следващата стъпка за модернизиране и надграждане на електронната система.

- Факт е, че монетните апарати са неудобни за пътниците. Докога ще ги ползваме?

- Твърдото ни становище е, че трябва да премахнем кешово разплащане и изцяло да преминем към таксуване с карта – транспортна, дебитна, с SMS приложения, които се внедряват в големите градове в България. В момента се надгражда билетната система в София, Бургас и други общини. При нас интересът към електронните карти също нараства и това е показателна тенденция за последващите решения. От 2019 г. досега са продадени 349 236 карти, без да броим преференциалните. Основно се купуват месечни абонаментни карти за цялата градска мрежа с цена 50 лева.

Договорите за електронната система и центъра за управление на трафика изтичат в края на годината. Дотогава трябва да изясним колко средства са необходими, за да проведем обществени поръчки за модернизиране и надграждане на системата чрез закупуване на нови софтуерни и хардуерни продукти. Едновременно ще решаваме по какъв начин ще поддържаме съществуващото оборудване. Това е сложна система с много компоненти, например само сим картите са около 1000, затова първо ще проведем пазарно проучване чрез допитване до фирмите, които се занимават с подобни системи, за прогнозната стойност. Ще запазим всички работещи елементи. Няма как веднага да махнем монетните апарати, но поетапно ще внедряваме новите начини на таксуване. Валидаторите си остават и подобно на София ще монтираме допълнителни устройства в автобусите, за да могат пътниците да се таксуват с дебитна и кредитна карта. В София бяха монтирани същите монетни апарати чешко производство като нашите, но с поетапното въвеждане на модернизацията са свалени и се съхраняват на склад. Обадихме се на столичния кмет Йорданка Фандъкова, ако може, да ни осигури малко за резервни части.

- Не виждам пътници да купуват електронни билети и карти от автоматите на спирките. Колко карти и билети продават тези машини, които приличат повече на паметници на прословутия Транспортен проект?

- Автоматите са добре замислени и ги има в много европейски градове. Проблемът е, че някои решения са остарели и ние ще водим разговори с „Индра“ дали след изтичането на договора можем да ползваме техен софтуер, за да го подобрим. 90-те машини, от които 41 са сложени на спирките, дават възможност за разплащане с дебитна карта, за презареждане на транспортна карта, а също така за издаване на виртуална. Откакто пуснахме системата, от тези автомати са продадени едва около 200 превозни документа. За сравнение, за същия едномесечен период от монетните апарати в автобусите са закупени 33 156 билета. Има линии, по които няма продажби – № 12, 93, 113, и там веднага насочваме нашите контрольори да видят каква е причината и дали автоматите работят. Най-много приходи от монетни апарати се събират по линиите 1, 29, 99.

- Очевидно е, че електронната система, която по договор трябваше да бъде въведена до 10 февруари 2016 г. и на която бяха изплатени близо 20 млн. лева, създава много проблеми и до днес. Тя не работи с пълен капацитет. Общината ще търси ли неустойки от „Индра“?

- Юридическият екип, който сме наели специално за този казус, вече оформи няколко варианта как да процедираме. По договор неустойката не е голяма – около 480 000 лева без ДДС. Наясно сме докога можем да подадем искове в съда и ще предприемем всички действия, за да бъдат защитени интересите на общината и на гражданите.

- Търсили ли сте административна или друга отговорност от бившия ръководител на транспортния проект Борислав Кръстев, който е подписал протокола, че договорът електронната система е въведена и договорът е изпълнен?

- Окръжна прокуратура и Икономическа полиция извършват множество проверки във връзка с градския транспорт, включително и за електронната система. Ако се констатират нарушения, ще бъдат взети съответните мерки.

- Превозвачите изпълняват ли разписанията и договорите и ако не, какви са санкциите?

- Контролът е завишен и за всяко неизпълнение се налагат санкции, като за изпълнението на разписанията се следи с GPS система. През 2015 г. на превозвачите са били наложени санкции общо за 950 лева, през 2016 г. – за 10 466 лева, през 2017 г. – за 7800 лева, през 2018 г. – за 222 570 лева, а през 2019-та – за 564 513.

Тази година само за първите шест месеца глобите са близо за 300 000 лева. Напоследък наблюдаваме стабилно изпълнение на договорите, но доскоро пропуснатите курсове стигаха дори до 20 процента, при което договорът би трябвало да бъде прекратен. Не сме предприели тази радикална мярка, защото превозвачите станаха много по-стриктни. Надявам се на конкурса за осемте линии на 28 юли да има сериозни участници. Ние сме поставили условие за качествени автобуси – минимум евро 6 и искаме пътниците в Пловдив да се обслужват на високо ниво.

- Понякога автобус чакаме 25 и повече минути, а вечер след 20 часа транспортът е много разреден. Ще бъдат ли уплътнени разписанията?

- Върнахме предишното положение градският транспорт да върви до 23 часа, но установяваме, че обикновено след 21 часа автобусите са празни. Поставили сме си задача да актуализираме транспортната схема. От експерти на Световната банка чакаме доклад, който да ни даде насоки как да не се дублират линии, да няма големи интервали между автобусите и градът да бъде достатъчно наситен с удобен масов транспорт с оглед, че Пловдив се разраства.

Много от кметовете на съседните общини искат да удължим градските линии до селата, както вече е направено до Ягодово, Радиново, Войводиново, а сега разрешихме автобус № 25 да пътува до Труд и Строево. Има заявки от кметовете на Марково и Първенец. Въпросът, който трябва да решим, е кой ще обслужва например Дедево, ако пуснем градски автобуси до Първенец. Иначе идеята е добра, защото по този начин ще улесним придвижването на много хора, включително и на ученици, и ще се намали потокът на леките коли, които всеки ден влизат в Пловдив.

- Пак стоим на светофарите в задръствания. Освен пътните проекти, които някой ден ще се реализират, какви промени предприемате в организацията на трафика?

- Считаме, че имаме частични подобрения в проходимостта през големите кръстовища. Колегите продължават работата по включване на още 70 кръстовища в системата за видеонаблюдение на Центъра за управление на трафика. Продължаваме да регулираме десните завои. Вече имаме множество предложения от сериозни специалисти за въвеждане на нови решения на софтуерна система, която управлява трафика. Проблемът е доста сериозен, защото по улиците на Пловдив се движат огромен брой коли. По данните на видеокамерите, наблюдавани от Областна дирекция на МВР, през май през 11-те входно-изходни артерии на Пловдив са преминали близо 5 милиона превозни средства. От тях 2 568 325 са влезли в града и 2 388 673 са излезли. Приблизително същият брой имаше и през декември. Отделно в Пловдив се движат и стотици други превозни средства, без да минават през входовете на града. Затова обсъждаме редица мерки. Една от тях е градският транспорт да стигне до съседните села и да поеме превоз на работещите във фирмите около Пловдив. Интересна е и препоръката към общината, посочена в Генералния план за безопасност и организация на движението – да се разширява велоалейната мрежа към индустриалните зони, както и разкриване на услугата за предоставяне на велосипеди под наем.

Тодор Чонов започва да работи в екипа на кмета Здравко Димитров след местните избори, проведени през миналата есен. Поканен е в администрацията като професионалист с опит в структурите на МВР. В полицията е от 1987 г., като по-голяма част от кариерата му е свързана с Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ (ГДБОП). През 2009-2013 г. ръководи Областната дирекция на МВР-Пловдив.

3,783 total views, no views today